5 minut branja

Osnovni pojmi za oblikovanje tiskovin

Oblikovanje tiskovin ali digitalnih elementov je naloga, ki zahteva tako poznavanje grafičnega oblikovanja kot tudi nekaj tiskarskega znanja. V nadaljevanju preberite, na katere elemente morate biti pozorni že v prvi fazi, ko se oblikovanja šele lotevate.

BARVNA SHEMA

V oblikovanju ločimo dve barvni shemi, CMYK in RGB. CMYK-bavna shema je sestavljena iz štirh barv: cyan oz. modrozelene, magenta oz. rdeče, yellow oz. rumene in karbon-key oz. črne. Te barve se uporabljajo v procesu štiribarvnega tiskanja, pri čemer dobimo kontrast s črno barvo. Ta barvna shema se uporablja pri oblikovanju, ki je namenjeno tiskanju (na primer za oblikovanje tiskovin, oblikovanje katalogov, oblikovanje brošur …). RGB-barvna shema pa je sestavljena iz treh barv: red oz. rdeče, green oz. zelene in blue oz. modre. Barve v modelu RGB so svetlejše, zato ker ta uporablja prepuščanje svetlobe. RGB-barvna shema se tako uporablja za oblikovanje, ki je namenjeno prikazovanju na spletu (spletne pasice, spletne strani ipd). Torej, kako vedeti, katero barvno shemo uporabiti za oblikovanje katalogov? Ker bodo katalogi odtisnjeni najverjetneje na bel papir, uporabite metodo CMYK, ki ne vsebuje bele barve, saj le-te dobite iz papirja.

Barvne sheme CMYK RGB oblikovanje tiskovin

RESOLUCIJA

Pri uporabi resolucije moramo poznati dva pojma, in sicer PPI (pexels per inch) in DPI (dots per inch). PPI se nanaša na količino majhnih pikic oz. pixlov, ki na zaslonu izrišejo sliko. Več kot je PPI, bolj kakovostna je slika oz. več pixlov kot je uporabljenih za izdelavo enega inča slike, več detajlov je lahko skrčenih v sliko. Resolucija v PPI se uporablja za prikazovanje slik na elektronskih napravah (televiziji, računalniških ali telefonskih zaslonih ipd., eletronskih billboardih ipd). DPI je podoben PPI-ju, le da je ta preusmerjen v resnični svet tiskanja. Oblikovanje tiskovin poteka preko računalnika, kjer za tiskane materiale izberemo možnost DPI. Večina materialov se tiska v resoluciji 300 DPI, kar pomeni, da bo na končnem izdelku v kvadratnem inču natančno 300 pik. Kar je manj kot 300 DPI, pomeni slabo kakovost končnega izdelka.

OBLIKOVANJE TISKOVIN IN PRIPRAVA ZA TISK

Naj gre za oblikovanje spletnih vsebin ali oblikovanje tiskovin, dandanes vsako oblikovanje poteka s pomočjo računalniških programov. Poleg tega, da glede na končni izdelek upoštevamo barvno shemo in resolucijo, je treba poznati tudi način oblikovanja oz. priprave izdelka za končno uporabo. Pri pripravi elektronskih vsebin se končni izdelek le izvozi v primerno obliko, medtem ko je pri oblikovanju tiskovin zgodba malce drugačna. Oblikovalci se pri pripravi materialov za tisk srečujejo s tremi pojmi: trim, bleed in safe area. Trim je zunanji rob, kjer bo končni izdelek porezan. Bleed je vmesno območje za napake pri rezanju, ponavadi je širok 3 mm. Safe area pa je območje, kjer so podane vse pomembne informacije in elementi oblikovanja. Safe area oz. varno območje se imenuje zato, ker tudi če gre kaj narobe, bo ta del stoodstotno nastisnjen.

Oblikovanje tiskovin priprava za tisk trim bleed safe area

UPORABA OBLIKOVALSKIH PROGRAMOV

Danes za oblikovanje različnih materialov najpogosteje uporabljamo tri programe: Adobe Photoshop, Illustrator in InDesign. Photoshop deluje na osnovi rastrov (majhnih pik, ki ustvarjajo sliko), za izdelavo pa uporablja pixle. Namenjen je oblikovanju in urejanju fotografij in materialov na podlagi rastrov. Poleg tega se uporablja tudi za oblikovanje spletnih strani, spletnih oglasov, video grafik, oblikovanje tiskovin … Illustrator deluje na osnovi vektorjev oz. točk, ki ustvarjajo popolno linijo. Uporablja se za oblikovanje in urejanje grafik, logotipov … Njegova prednost je ta, da ne glede na to, koliko se določen element poveča ali zmanjša, pri tem ne izgubi na kakovosti. InDesign se uporablja za pripravo brošur, revij, oblikovanje katalogov oz. vseh materialov, ki vključujejo kombinacijo besedila in grafik. Končni izdelki, oblikovani v InDesignu, so primerni tako za tiskanje kot tudi digitalno rabo.

E-NOVICE

Želite biti o objavi naslednjih marketinških zapisov obveščeni preko e-maila?

Prijavite se na e-novice!