Digitalni marketing: preskok z analognega v digitalno
Digitalni marketing se je v slabih tridesetih letih tako močno vpletel v naša življenja, da se ga pravzaprav sploh ne zavedamo več. Se še spomnite, kako je bilo pred uporabo telefonov in ko ste na vratih čakali poštarja s pismi, z novicami in s katalogom jesenske kolekcije oblačil?
Čas pred uporabo digitalnih naprav
Marketing je stara praksa, stara toliko, kot je staro človeštvo. Že od nekdaj je med ljudmi potekala blagovna menjava, ko so prodajalci prepričevali kupce, zakaj menjati oz. kupiti določen izdelek. Do pojava tiska v 15. stoletju je marketing potekal od ust do ust, šele s tiskarskim strojem so zaživeli letaki, časopisi in plakati. Tiskano oglaševanje je tako prevladovalo od 15. do 20. stoletja, ko so se pojavili novi mediji, radio, telefon in televizija. Koncept marketinga kot ga poznamo danes, se je uveljavil šele med industrijsko revolucijo. S pojavom računalnika, interneta in mobilnih telefonov v 80. letih prejšnjega stoletja se je odprla pot popolnoma novemu načinu prodajanja stvari, ki pa je zagon dobila z razvojem interneta in mobilnih naprav v 90. letih. Pojem digitalni marketing je bil prvič uporabljen leta 1990, uveljavil pa se je s pojavom spleta 1.0.
Digitalni marketing v povojih
Leto 1993 velja za leto, ko se je začela nova digitalna doba ter transformacija v digitalni marketing, saj so se na spletu pojavili prvi klikabilni oglasi. Oglaševalci in razvijalci so novo tehnologijo hitro uvideli kot priložnost za nove oblike oglaševanja, še isto leto pa je bil ustanovljen Yahoo. Razvoj tehnologije je od takrat rastel eksponentno in v manj kot tridesetih letih smo od klasičnega oglaševanja skočili v digitalno dobo. Leta 1998 se je na trgu pojavil Google, ki je v slabih dvajsetih letih postal vodilno tehnološko podjetje in ključni ponudnik oglaševalskega prostora na spletu.
Porast digitalnega marketinga
Do leta 2006 je mesečni promet na brskalnikih zrasel na 6,4 milijarde iskanj. Google je v tem hitro prepoznal priložnost in vrednost ter razvil platformo za oglaševanje, danes znano kot AdWords. Za eno izmed večjih revolucionarnih sprememb v digitalnem marketingu lahko štejemo pojav spleta 2.0. Če so bili pri spletu 1.0 uporabniki še pasivni prejemniki informacij, so pri spletu 2.0 postali ne samo aktivni uporabniki, temveč tudi soustvarjalci vsebin. Splet 2.0 uporabnikom omogoča komentiranje, objavljanje in soustvarjanje vsebin, lep primer tega pa so blogi, forumi in družbena omrežja. Spletni marketing je s tem dokončno postal eden izmed kanalov promocije, poleg klasičnih kampanj pa so postale pomembne tudi digitalne marketinške kampanje.
Nove oblike in kanali komuniciranja
Morda se še spomnite platforme MySpace, ki velja za prvo družbeno omrežje. Kmalu za njim je prišel Facebook, ki ostaja gigant na tem področju še danes. Nove možnosti udejstvovanja na spletu, razvoj tehnologije in človeška kreativnost so vedno znova premikali meje in zmožnosti digitalnega marketinga. Tradicionalni marketinški pristopi v dobi digitalnih medijev in instant potrošniških navad ne veljajo več. Spremljanje potrošniških navad na spletu, prilagajanje oglasov točno določenim ljudem, remarketing in pripovedovanje zgodb so nova premisa digitalnega marketinga, ki gredo z roko v roki z oglaševanjem na spletu, na mobilnih napravah, družbenih omrežjih in brskalnikih.
Z razvojem tehnologije se je povečalo tudi število informacij. Obdobje, v katerem trenutno živimo, označujejo z izrazom big data, le-ta pa označuje vedno večji obseg informacij, njihovo raznolikost, variabilnost, kompleksnost in hitrost. Za marketinške agencije in podjetja je big data osnova za določanje marketinških strategij, ki omogoča enostavnejše določanje ciljnih skupin, jasnejše targetiranje, učinkovitejše merjenje in možnost prilagajanja oglaševalskega proračuna. Predstavljajte si informacije in orodja, ki ste jih imeli na voljo pred dvajsetimi leti, ter informacije in orodja, ki jih imate na voljo sedaj. Od kuponov v katalogih, direktne pošte in prodaje od vrat do vrat smo prišli do spletnih bannerjev s popusti, e-mailov in vstopanja ne samo v dom, temveč v življenje posameznika preko mobilnih naprav.
Prihodnost digitalnega marketinga
Digitalni marketing je postal del našega vsakdana. S pomočjo mobilnih naprav smo dosegljivi na vsakem koraku, velika tehnološka podjetja pa ves čas spremljajo naše gibanje, navade in vedenje na spletu. Poleg mobilnih naprav pa so naša življenja vedno bolj digitalizirana s pomočjo pametnih naprav, kot so pametne ure, virtualni asistenti, samovozeči avtomobili, pametni domovi, pametni hladilniki … Preko tovrstnih naprav, imenovanih internet of things oz. internet stvari, se v naša življenja spretno vključujejo tehnološka podjetja, ki zbirajo informacije in jih uporabljajo za namene digitalnega marketinga. Čeprav ne moremo vedeti, kaj nam bo prinesla prihodnost, pa lahko predvidevamo, da bodo s porastom umetne inteligence naša življenja vedno bolj enostavnejša, v zameno za naše podatke.